Angan-angan

Aku suka sangat berangan. ataupun berfikir akan something big. contohnya pasal bisnes, pasal hobi, pasal kehidupan, pasal future, pasal kebahagiaan. akan tetapi itu semua tidak di materialise kan di dalam bentuk tindakan. seperti warga kota yang bercakap mengenai bahaya nyamuk aedes tetapi kawasan rumah kotor dan penuh nyamuk. seperti nik aziz yang bercakap kerajaan korup tetapi mengajar ahlinya mengambil rasuah….itulah aku. 2×5.

Akan tetapi setiap benda yang aku fikirkan tu sebenarnya aku cuba untuk laksanakan akan tetapi bukan melalui diri aku, tapi adik aku abg chik.  contohnya aku nak buat band tapi tiada masa dan adik aku ada bakat dalam muzik so aku galakkan dia. aku terasa nak jadikan photography sebagai hobby tapi aku tiada masa dan since abg chik ada minat yang sama so aku suruh dia minta duit ngan papa (haha..aku takde sen) beli camera dslr. aku dah passkan semua ilmu komputer aku dekat dia so aku harap dia boleh buka kedai repair PC dan laptop or maybe CC sebab tu pun salah satu minat aku gak (kami kaki dota).

Tapi nampaknya semua yang aku fikirkan satu benda pun tiada progress. mungkin aku terlampau banyak berfikir. aku sepatutnya kurangkan berfikir. tapi kalau aku kurangkan berfikir aku sama la dengan mat pit or mat rempit or terrorist or geng2 yg extremist politik or partner yang mempermainkan partnernya yg lain, suami yang memukul isterinya tanpa belas kasihan, suami yang tidak menjaga kebajikan keluarganya, pemimpin yang korup menyalahgunakan harta rakyat, rakyat yang bodoh tapi sombong berlagak pandai tapi bengap cam lembu..mmg mereka2 ini mcm lembu. so aku taknak jadi macam diorang, aku masih perlu banyak berfikir. mungkin dengan berfikir aku ada banyak idea dan aku salurkan idea aku tu pada orang yang ada kebolehan, masa dan semangat untuk meneruskan idea aku tu. hmm..idea yang bagus. sekurang2nya aku membantu mereka dengan memberi mereka semangat dan idea untuk berjaya di dalam hidup mereka. aku tak kisah mereka2 ini di masa hadapan lebih berjaya daripadaku. sekurang2nya mereka berjaya di dalam hidup mereka dan semoga suatu hari nanti mereka akan membantu yang lainnya.

Tetapi ada juga mereka2 yang suka memandang rendah kepada aktiviti kesukaan aku ini. mereka2 ini suka melihat akan orang yang gagal dan mentertawakan mereka. akan tetapi adakah mereka orang yang berjaya? tidak sekali-kali.mereka adalah orang yang lebih penakut malahan pengecut untuk mencuba sesuatu yang baru kerana takut gagal. adalah menjadi hiburan kepada mereka apabila melihat akan kegagalan mereka yang lain dan ini adalah sekeji-keji sikap manusia pada abad ini. adakah aku juga tergolong dalam manusia ini? YA!! hahahaha..harap maaf.semoga Allah memberi kesedaran kepada aku dan mereka yang lain. amin.

Cita-cita@ambition..aku tiada cita-cita sebenarnya. aku tak pernah tahu apakah cita-cita aku. dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu sekarang ini, dengan sistem pembelajaran Malaysia yang ke arah pengkhususan, dengan tawaran biasiswa dan pinjman untuk kursus2 yang kononnya penting dan popular (menjamin kekayaan dan kesenangan yg semuanya tipu belaka), aku tiada pilihan oleh kerana aku tiada cita-cita. ataupun mungkin aku ada cita-cita iaitu untuk hidup bahagia. adakah itu boleh dikategorikan sebagai cita2? aku juga ingin hidup senang.adakah itu cita2? aku ingin mempunyai keluarga, anak-anak penyambung zuriat dan cucu2. adakah itu cita2? adakah cita-cita ini hanya menjurus kepada pekerjaan? adakah masyarakat hanya memandang akan orang itu dengan tahap kekayaan beliau? adakah masyarakat hanya mengutamakan mereka2 yang berkereta besar dan berplate number kecil sperti sebijik BMW X6 merah yang aku nampak siang tadi (cun siooott!!!)? adakah masyarakat hanya memandang mereka yang berpakaian pejabat dengan tie dan kasut hitam? adakah masyarakat memandang mereka yang kacak@hot, berbadan mantap (bukan keding or boroi or tough ketul2), berkulit putih, tinggi lampai? adakah sekiranya menjadi begini baru akan dihormati msyarakat?

so apakah cita-cita aku? tiada. maaf aku memang tiada cita2. seperti kata2ku kepada kawan2ku yang lain, kita sekarang tiada pilihan dan terpaksa go with the flow. budaya sekarang ini adalah, siapa yang ada duit dia mempunyai kehidupan. tiada duit maka tiada kehidupan (tiada maksudnya kosong ya..bukan duit sikit.duit sikit pun ada kehidupan). jadi orang sekarang berlumba2 untuk mencari duit. supaya dengan adanya duit maka kehidupan seseorang itu akan lebih happening. pernahkah mereka2 ini bertanya adakah orang yang ada duit ini hidupnya bahagia? tenang tanpa masalah? adakah masalah mereka lebih senang dari masalah orang miskin? with great power comes greater responsibility. high risk means more money. cuba kita terbalikkan…with lots of money, comes higher risk. adakah anda mahu higher risks? kena rompak? bankrap? potensi untuk memberi rasuah kepada pihak polis supaya tak kena saman? semoga polis2 kita berubah. rasuah itu dosa dan juga kepada ahli2 Pas..jika anda terima rasuah dari UMNO, adakah anda masih lagi ahli syurga yang digembar-gemburkan oleh puak2 extremist korang? lu pikiiirrr la sendiri!!!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: